Waarom mislukken DC-motoren?

Posted on: januari 25, 2018 Posted by: admin Comments: 0

Waarom mislukken DC-motoren?

Als een gelijkstroommotor (of “dc gear motor” in het Engels) niet voorzichtig wordt gebruikt, kan deze beschadigd raken en de werking van de motor verhinderen. Als u een motor laat vallen, kan dit kleine onderdelen loslaten of zelfs breken. Een belangrijke factor die in aanmerking moet worden genomen is de elektrostatische ontlading (ESD), die van cruciaal belang is voor borstelloze motoren. ESD kan de halsensoren of encoder beschadigen, waardoor ze nutteloos worden en geen feedback van het besturingssysteem krijgen. Borstelloze motoren forceren elektrisch via blok- of Sinusoïdaal commutatie. Studies tonen aan dat je tot 15.000 volt in het menselijk lichaam kunt genereren, zodat je door die energie vrij te geven een motor kunt kortsluiten. Daarom is het belangrijk om de juiste versnelling te dragen en na te denken over hoe u met de motor gaat omgaan.

Voordat zelfs maar een motor gekocht is, moet rekening gehouden zijn met bepaalde milieuomstandigheden. Deze vraag had van tevoren moeten worden beantwoord, wat is de omgevingstemperatuur waarin de motor werkt? Elke motor heeft zijn eigen actieradius en dit wordt bepaald door de warmtebetrouwbaarheid van de materialen en de viscositeit van het smeermiddel in de lagers. Als de werkelijke omgevingstemperatuur buiten dit bereik valt, verwacht dan eerder een storing dan gewenst. Bij lage temperatuur bevriest en verhoogt het smeermiddel de wrijving in het lager, waardoor de slijtage toeneemt en er te veel axiale speling ontstaat door krimp van de componenten.

Toepassingen van dc-motoren

U zult dezelfde gevolgen hebben bij hoge temperaturen, maar in dit geval wordt het smeermiddel een vloeistof en loopt het weg van de gebieden waar smeermiddel nodig is. Een ander element dat wellicht in aanmerking moet worden genomen, is de vochtigheid van de omgeving waarin het wordt gebruikt. Een hoge luchtvochtigheid kan corrosie in het lager veroorzaken, waardoor de wrijving toeneemt en de slijtage toeneemt. Dit kan schade aan de as en de lagers veroorzaken, waardoor de soepel roterende werking van de motor wordt belemmerd, wat het toerental en het koppel kan beïnvloeden. Het zal ook leiden tot verontreiniging in de aandrijving als gevolg van de abrasieve aard die corrosie is.

Laten we eens in de motor kijken. Bij gelijkstroommotoren worden ze gecommuteerd met borstels, of het nu grafiet of edelmetaal is. Het zijn de borstels die de levensduur van deze motoren beperken en het zijn de kogellagers die borstelloze motoren beperken. De levensduur van deze borstels kan door een aantal factoren worden beïnvloed; het gebruik van hoge stroombelastingen zal enorme elektrische slijtage veroorzaken, hoge snelheden zullen een aanzienlijke invloed hebben op de mechanische slijtage van de borstels, het type werking kan de werking van de borstels aanzienlijk verslechteren als de motor wordt gebruikt voor extreme start/stop en links/rechts bewerkingen en temperatuur, vochtigheid en trillingen, alle dragen bij tot de ondergang van een geborstelde gelijkstroommotor. Bij borstelloze motoren zal het lager versleten raken als gevolg van de eerder besproken factoren, maar daarnaast hebben restonevenwicht- en lagerbelasting een invloed op het dragen van de levensduur.

Optimaliseren van prestaties

Er zijn gegeven gegevens voor elke motor waarin zijn grenzen en werkingsbereiken zijn aangegeven en de werkelijkheid is…. dat hij niet altijd wordt gevolgd, dus keer op keer mislukken motoren om deze reden. De belangrijkste parameter om op te merken is: thermische tijdconstante van de wikkeling. DC-motoren kunnen overlopen worden, maar niet voor langere tijd. De thermische tijdconstante van de wikkeling (twee) bepaalt de maximale bedrijfstijd voor een overbelasting. Als we kijken naar de DCX 6 M in het maxon motorbereik, dan zou de DCX 6 M een? w van 1,71 seconden hebben, zodat de motor alleen gedurende die periode zou moeten werken bij een overbelasting van ongeveer 2? maal het nominale koppel. (Bij max. motoren is het koppel recht evenredig met de stroom, dus wanneer het koppel toeneemt, heeft het een hogere elektrische stroombelasting. Door een langere werkingstijd zal de wikkeling smelten door de overmatige stroom die grote hoeveelheden warmte opwekt waardoor de motor vastloopt.

Zo kunt u zien dat er veel factoren zijn waarmee rekening moet worden gehouden bij het selecteren van een geschikte motor voor uw toepassing en dat het selecteren van de juiste motor tot een veel langere levensduur kan leiden.

Leave a Reply:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *